Specifické bolesti zad

Specifické bolesti zad

Bolesti zad mohou vzniknout z příčin jiných, než je sportovní nadměrná zátěž, špatné držení těla při tréninku, nebo svalová nevyváženost jak v rozvoji, tak i zkrácení svalů. Přitom mohou působit úplně stejné potíže. Tato bolest vzniká tím, že svaly postupně „ztuhnou“. Jaké jsou tedy další příčiny?

A/ Stres

Jednou z typických reakcí organismu při stresu jak tělesném, tak duševním je „ztuhnutí“ svalů kolem páteře. Obvykle jako první při tom „tuhnou“ ty skupiny svalů, které k tomu mají z důvodů držení těla přednostní sklon, u mužů hlavně bederní oblast a u žen oblast mezi lopatkami někdy až k bedrům. Jako častá příčina stresu může být i nepříjemné jednání v zaměstnání, nepříjemná tělesná zátěž, již dříve vzniklá místní bolest, rodinné problémy a podobně.

B/ Nedostatek sodíku

Při nedostatku sodíku mají svaly zvýšenou náchylnost ke křečím. Tyto křeče mohou vznikat i v relativním klidu. Jejich příčinou však může být například i poměrně krátké sezení v nepohodlné nebo nevhodné pozici, při které jsou nevědomky svaly zapojené v izometrickém stahu, nebo místní prostydnutí. Nedostatek sodíku snadno může nastat při nadměrném pocení nebo záměrném omezení jeho příjmu ve stravě nebo extrémním příjmu tekutin vedoucím k jeho vyplavení z těla.

Obě příčiny a podmínky vzniku se mohou navzájem prolínat a podporovat, aniž si to postižený uvědomuje.


Jak řešit vzniklou situaci?

V první řadě je vhodné uvědomit si, co může být hlavní příčinou problému a tu řešit přednostně.

  1. Pokuste se odstranit nevhodnou tělesnou polohu nebo držení těla, pokud může být příčinou potíží.
  2. Nadměrné duševní vypětí nebo bolest je možné mírně snížit pomocí aminokyseliny DL-Phenylalaninu nebo čaje z třezalky nebo kombinací obojího. Lze použít i jiné byliny podporující psychické uvolnění. Nezabírá to ihned, někdy až za několik dní. Pokud jsou příčiny vážné a dlouhotrvající, je zde riziko „přeléčení“, čili doplňky stravy mohou zakrýt problém, který by bylo vhodné řešit odborným lékařem.
  3. Zatuhnutí svalů lze řešit buďto strečinkem, nebo použitím myorelaxancií, což jsou léky uvolňující svaly. Jeden z nich je volně prodejný a dvě tablety postačují, v kombinaci se strečinkem je ještě lepší.
  4. Zkuste zvýšit příjem sodíku, pokud jej nemáte dietně omezený. Lepší než kuchyňskou solí raději jedlou sodou (soda bicarbona). Obvykle stačí jednorázově polévková lžíce rozmíchaná do vody.
  5. Zkuste přijímat taurin v množství 1-3 g denně. Podporuje psychiku, podporuje vstřebávání sodíku, omezuje křeče z některých léků.
  6. Pokud používáte kreatin, zejména vyšší dávky, jste starší, máte duševně náročnou práci, tak může způsobit stavy depresí, které vedou k potížím se zády.

Copyright (C) 2013. Všechna práva vyhrazena. Autor: Petr Novák - sportovní a fitness výživa a doplňky stravy, redukční diety, zakázkový vývoj, výpočty receptur, texty etiket, notifikace. Pro převzetí části nebo celého článku je nutno mít schválení autora.

Článek má pouze informativní charakter pro lepší porozumění dané problematice, nelze jej vykládat jako poradenství pro konkrétní situaci nebo osobu. Pro individuální využití je problematiku nutno konzultovat s odborníkem v dané oblasti (např. Vaším lékařem nebo trenérem). Dávkování některých výrobků, pokud se liší od textu etikety, je uvedeno z praxe jiných osob, není individuálním doporučením pro čtenáře článku a pro případné použití je nutno jej konzultovat s odborníkem, např. lékařem.

Přidáno: 22.01.2014 | Upraveno: 20.09.2018

Zobrazení: 2 636x

Zobrazit diskusi k článku (1)

Vytisknout