Pyramida suplementů 8) Vše ostatní

Pyramida suplementů 8) Vše ostatní

Poslední kategorií produktů, o nichž má cenu uvažovat, tvoří převážně různé bylinné extrakty, které mají vliv na vylučování testosteronu, příznivě ovlivňují imunitu a psychiku. Zde se částečně vracíme na začátek, k první kategorii produktů, které příznivě ovlivňují zdraví. Látky z této kategorie jsou ale dražší.

Pro lidi, kteří berou doplňky výživy primárně kvůli zdraví, má ovšem smysl zaměřovat se opět na takovýto druh produktů ně a pominout výrobky ovlivňující cíleněji výkon a růst svalů.

Ne že by látky z této poslední kategorie neměly vliv na sílu, vytrvalost, růst svalů a zlepšení regenerace vliv, ale pro většinu cvičících lidí má smysl investovat své finance jinam.

Následující produkty tedy tvoří v suplementačním plánu sportovců opravdu jen vrcholek pyramidy. Hodí se pokud máte hodně financí, případně velmi slabou regeneraci a býváte často nemocní. Vyplatí se užívat také právě v obdobích nemoci či při přecházení nemocem v chřipkovém období.


Extrakty mající vliv na vylučování testosteronu – Jedná se především o tyto byliny: tribulus terrestris (kotvičník zemní); fenugreek (pískavice, řecké seno) trojice japonských hub: reishi, shiitake, maitake; a macca peruánská. V současné době se dostává do popředí zájmu D-asparágová kyselina (nikoli L-forma, ale D-forma).

Zároveň se s užíváním těchto produktů zvyšujícími testosteron vyplácí brát Saw palmetto, protože zvýšená hladina testosteronu má negativní vliv na zvětšování prostaty (a pak zhoršování močení a erekce).

K braní přírodních, legálních produktů na zvyšování testosteronu je ale nutné poznamenat dvě věci:

1) Jejich účinky se naprosto nedají srovnat s užíváním steroidů. V praxi dovedou přidat pár miligramů vlastního tělního testosteronu denně, zatímco se steroidy tělo získává desítky až stovky miligramů (umělého, externího) testosteronu denně.

Výsledkem užívání dotyčných bylin, hub a jiných rostlin tak není nárůst mnoha kil svalové hmoty, ale především zvýšení celkové vitality a sexuálního libida. Nicméně, tyto přírodní extrakty má smysl užívat právě při nasazení nebo vysazení steroidů k obnově či udržování tvorby vlastního testosteronu, neboť steroidy tuto tvorbu tlumí (působí jako „mužská antikoncepce“).

2) Většina mužů zhruba do 30 let věku má dostatečnou tvorbu vlastního testosteronu a nasazení dotyčných produktů víceméně nepoznají.

Tyto produkty nedovedou zvyšovat tělní produkci výrazně nad normál, ale spíše ji vracet do normálu či ideálu. V případě pochybností, zda máte dost volného(!) testosteronu, jenž má vliv na růst svalů, zajděte si na endokrinologické vyšetření.

Pokud se vaše podezření potvrdí (doktor vám to v závěrečné zprávě jasně sdělí), mohou být dotyčné extrakty bylin pro vás vhodné.


Adaptogeny (jinak též biostimulátory, harmonizátory, tonika) – jde o rostlinné produkty (sušené byliny nebo lépe standardizované extrakty) zvyšující odolnost organismu proti stresovým situacím, jako je zranění, úzkost nebo tělesná únava.

Adaptogeny zlepšují schopnost odolávat změněným podmínkám (adaptovat se na ně) – účinky nejsou specifické, ale mají širokou škálu. Aby nějaká látka mohla být označena za adaptogen, musí mít zároveň jen minimální nepříznivé působení na fyziologické funkce organismu a musí mít celkově normalizující účinek, zlepšující všechny stavy a nezhoršující žádný z nich. Adaptogeny tedy mají schopnost udržovat rovnováhu hormonů a imunitního systému.

Známy jsou již z čínské medicíny a indické ájurvédy, v minulém století začaly být hojně používány sportovci v Sovětském svazu. Odtud bývají tedy nazývány buď mysticky jako „rostliny mládí“ nebo výhrůžně „tajná zbraň ruských olympioniků“.

Nejznámějšími adaptogeny jsou ekdysteron (leuzea, parcha saflorová, maralí kořen), echinacea, schizandra (klanopraška čínská), různé druhy ženšenu, eleuterokok ostnitý (čertův kořen), bazalka, embilika lékařská, gynostema pětilistá, chebule srdčitá, chřest hroznovitý, kozinec blanitý, kustovnice čínská (goji), lékořice, pazvonek chloupkatý, pseudostelárie různolistá, rdesno mnohokvěté, vitánie snodárná aj.

Mezi adaptogeny patří i dříve uvedená rhodiola (rozchodnice růžová). Příkladem houby s adaptogenním účinkem je lesklokorka lesklá (již zmiňovaná reishi) a housenice čínská (cordyceps). Zvláštním typem je třeba mumio (nejde o rostlinný výtažek, ale minerální surovinu).


Při detailním pohledu na působení adaptogenů zjišťujeme různé kombinace vlivu na tělesné systémy, funkce a orgány. Nejčastěji jde o kombinaci některých z těchto vlivů:

  1. mají antioxidační účinek
  2. podporují biosyntézu, to znamená zejména tvorbu nejdůležitějších aminokyselin a bílkovinných sloučenin
  3. podporují přenos energie a jejích zdrojů do buňky
  4. posilují metabolismus, asimilaci a látkovou výměnu vůbec
  5. urychlují léčebné a regenerační procesy organismu (tkání, orgánů, buněk, systémů)
  6. zpomalují stárnutí organismu (tkání, orgánů, buněk, systémů); zpomalují degenerativní pochody v živočišném organismu, brání jeho opotřebení
  7. zlepšují kondici nervového systému (např. jej tonizují, uklidňují, zvyšují jeho odolnost)
  8. posilují nebo modulují imunitu
  9. zlepšují kondici hormonálního systému (žláz s vnitřní sekrecí)
  10. vyrovnávají patologické výkyvy hodnot různých tělesných funkcí a obsahu určitých látek v organismu nebo pomáhají tyto funkce nadstandardně zlepšit
  11. mají preventivní protirakovinný účinek nebo brzdí rozvoj rakoviny a pomáhají ji léčit
  12. zlepšují snášení chemických léků či léčebného ozařování a zmenšují výskyt nežádoucích účinků
  13. mají preventivní protizánětlivý účinek nebo brzdí rozvoj zánětu a pomáhají jej léčit
  14. jako biogenní stimulátory působí stimulačně na fyzickou oblast; zlepšují odolnost vůči fyzické zátěži
  15. jako biogenní stimulátory působí stimulačně na duševní oblast; zlepšují odolnost vůči psychické zátěži
  16. působí jako posilující a vyživující prostředek (roborans) nebo snižují nároky na výživu a pomáhají odstraňovat účinky nedostatečného příjmu živin
  17. snižují fyzikální a fyzikálně biologické účinky změněného prostředí včetně extrémních podmínek (účinky chladu, horka, průvanu, vysokého či nízkého atmosférického tlaku, odstředivé síly aj.)
  18. snižují chemické a biochemické účinky změněného prostředí, např. snižují účinky toxických látek, například ze zhoršeného životního prostředí
  19. zlepšují potenci, libido, celkovou sexuální kondici
  20. zlepšují pracovní či sportovní výkonnost

Z tohoto přehledu to vypadá, že adaptogeny jsou zcela zásadními druhy suplementů. Od jejich užívání nemá smysl zrazovat, protože nějaké pozitivní účinky mají vždy.

Problém je v tom, že vyloženě vliv na růst svalů či výrazné zvýšení výkonnosti mají mnohé extrakty až při obrovských dávkách (tedy nikoli pár desítek nebo stovek miligramů, ale až několika gramů). Čili jsou jednak finančně nevýhodné pro sportovce, kteří nejsou mimořádně dobře finančně zajištění, a jednak se u některých z nich zvyšují různá rizika – především týkající se vysokého krevního tlaku či různých alergických reakcí.

Jde o trochu patovou situaci – farmaceutické firmy nechtějí, aby výrobci sportovní výživy poskytovali svým zákazníkům bylinné přípravky, které by se vyrovnaly chemickým lékům, takže současná legislativa, která vychází vstříc farmaceutické lobby, v podstatě znemožňuje prodávat opravdu účinné rostlinné extrakty.

V praxi to znamená, že vyšší účinky lze pozorovat až při několikanásobném (obvykle trojnásobném) překročení denní doporučené dávky. Mějte tuto skutečnost pořád na paměti.


Kolostrum (mlezivo) – tzv. prvotní mléko, které se tvoří u savců, a mláďata ho dostávají jako první potravu. Směs mnoha účinných látek (imunoglobuliny, spektrum růstových faktorů, laktoferrin) jim tak pomáhá posílit imunitní systém.

Pro výrobu suplementů se používá kravské kolostrum a ačkoli kráva produkuje relativně hodně mléka, jde o vzácnou látku a tomu odpovídá její cena. Na trhu lze objevit v zásadě dva typy kolostra – jedno s vysokým obsahem imunoglobulinů (a nižším obsahem růstových faktorů) a druhé s vysokým obsahem růstových faktorů (a nízkým obsahem imunoglobulinů).

První zákonitě podporuje imunitu (nahrazuje vlastní nedostatečnou tělní tvorbu imunoglobulinů) a je vhodné používat ho při již probíhající nemoci.

Druhé naopak díky obsahu růstových faktorů (zvláště IGF-1, inzulínu podobnému růstovému faktoru) má ve vyšších dávkách vliv na růst svalů a regeneraci – a to i kloubů a šlach, případně pooperačních jizev. Navíc podporuje tvorbu vlastních imunoglobulinů.

Udává se, že vysoké dávky kolostra mohou při prvním nasazením přinést 2-3 kila svalů za měsíc. Problém je jednak v ceně a dále v tom, že kolostrum je nutné brát zcela nalačno (ideálně ho co nejvíce rozpouštět v ústech), protože v žaludku se silně znehodnocuje. Účinky kolostra jsou v mnoha ohledech paradoxně podobné užívání trávicích enzymů (např. Wobenzymu), přičemž ale právě trávicí enzymy kolostrum znehodnocují. Pokud tedy chcete hojení tkání urychlit, vyberte si pouze jeden z těchto výrobků a nekombinujte je dohromady, nebo alespoň dne ve stejnou část dne.

Kolostrum má nejvíce cenu brát v malých základních dávkách na začátku chřipkového období, aby se předcházelo onemocnění. Zde poslouží nejlépe v poměru cena/výkon. Jinak jde o značný luxus.

HCA (kyselina hydroxyl-citronová, extrakt rostliny Garcinia) – Laicky bývá řazena mezi „spalovače tuku“. Její funkce je však taková, že zlepšuje využívání sacharidů (tvorbu svalového glykogenu) a tím „pouze“ zabraňuje jejich ukládání ve formě tuku. Kombinovat se dá s kreatinem (který potřebuje glykogen) a s kyselinou alfa-lipoovou, která zlepšuje inzulínovou citlivost tkání (a opět tvorbu glykogenu). Samostatné užívání HCA nemá tak velký efekt, navíc jsou potřeba vyšší než obvykle doporučované dávky. Bývá také prodávána často v kombinacích s jinými „spalovači tuku“ – karnitinem, extraktem zeleného čaje, synefrinem nebo kofeinem. Používání HCA se hodí buď do diety, nebo obecně pro lidi, kteří mají ten problém, že při nabírání svalů nabírají i hodně tuku. Pokud by ale měl být nějaký produkt upřednostněn, tak extrakt zeleného čaje a různé rostlinné oleje.

Yucca (mohavská agáve) – rostlinný extrakt s velmi širokým spektrem působení. Má pozitivní účinek na stav střev a následné vstřebávání živin (ideální v kombinaci s FOS a GOS). Zmenšuje záněty, otoky a pomáhá při artritidě (vhodná do kombinace či korunování komplexní kloubní výživy). Snižuje hladinu cholesterolu a má antioxidační účinky. Zvyšuje imunitu a pomáhá proti infekcím. Urychluje regeneraci svalů (odstraňuje amoniak, podobně jako glutamová kyselina), zlepšuje dýchání (podobně jako inosin) a umí i další věci. Jde o jednu z nejzajímavějších rostlin z hlediska sportovní výživy i obecně zlepšování zdraví. Akorát že, pokud již berete FOS/GOS, kloubní výživu, různé vitamíny, glutamovou kyselinu a inosin, je yucca luxusem navíc. Nicméně, vzhledem k tomu, že potlačuje tvorbu kyseliny močové, pro kombinaci s inosinem (který její činnost zvyšuje) se hodí. Je tedy čistě na vašem uvážení a financích, jak se rozhodnete.


Ostropestřec mariánský (milk thistle) – oblíbená bylina, která pomáhá regeneraci jater, zvláště při braní steroidů. Přednější na ochranu jater nicméně jsou lecitin, cholin, inositol, sušená hovězí játra (Liver beef tabs), ALA a aminokyseliny taurin a methionin.

Pokud berete steroidy, postupujte v tomto pořadí. Pokud steroidy neberete, nemusíte ostropestřec brát vůbec. Ostatní látky se vám ale vyplatí přijímat, i pokud cvičíte naturálně. Jejich spektrum účinků je širší než jenom ochrana jater.

Synefrin/Kofein/Guarana/Efedrin – Z řady těchto látek, které povzbuzují fyzický a psychický výkon a mají jistý vliv na pálení tuku, má pro sportovní účely smysl pouze synefrin. Ostatní látky jsou návykové a mají mnoho nevýhod, jako všechny ostatní drogy. Jednak přestávají poměrně rychle účinkovat a jednak třeba kofein zlepšuje prokrvování mozku, ale stahuje cévy v těle.

I synefrin ovšem může mít dočasné nepříznivé působení na psychiku a soustředěnost, vliv má i na zvyšování krevního tlaku (což zdravým lidem před tréninkem nevadí, naopak, zvyšuje to výkonnost) a zvětšování prostaty (vhodná je potom kombinace se saw palmetto a zinkem).

Pokud vyloženě nechcete rychleji hubnout, synefrin nepotřebujete a kofeinu a jeho různým formám se vyhýbejte, i když jsou snadno dostupné. Hůře dostupný efedrin raději ani neshánějte. Jistěže kolují legendy o oblíbené kombinaci „kofein+efedrin+aspirin“, která má mít až magický vliv na vyrýsování – ovšem za cenu možného poškození nervové soustavy a žaludku.

Smutné je, že mnoho mladých sportovců, kteří shánějí co nejúčinnější suplementy, se orientují právě na produkty, v nichž je hodně kofeinu, případně jiných stimulantů a toto působení na mozek jim připadá jako něco, co reálně zvyšuje fyzický výkon. Ve skutečnosti se sice zvyšuje touha cvičit, ale celková schopnost podat fyzický výkon se může zhoršovat.

Skutečné, měřitelné zlepšení výkonu nastává především díky glykogenovým zásobám (obsahu sacharidů ve stravě den přijatých zhruba den před výkonem), celkové hydrataci organismu a obsahu iontů v krvi (voda a minerály přijímané před a při zátěži) a poté ve způsobu cvičení – především rozhýbání páteře, protažení a uvolnění ztuhlých svalů, kvalitě dýchání a aktivaci nervové soustavy pomocí výbušných cviků s vlastní vahou nebo lehkou zátěží. Mimochodem, podobný, ale kvalitnější vliv na psychické nabuzení k tréninku a chuť trénovat a přidávat si série, mají především volné aminokyseliny podávané ve speciálních směsích, např. Amino Muscle Growth.


Článek má pouze informativní charakter pro lepší porozumění dané problematice, nelze jej vykládat jako poradenství pro konkrétní situaci nebo osobu. Pro individuální využití je problematiku nutno konzultovat s odborníkem v dané oblasti (např. Vaším lékařem nebo trenérem). Dávkování některých výrobků, pokud se liší od textu etikety, je uvedeno z praxe jiných osob, není individuálním doporučením pro čtenáře článku a pro případné použití je nutno jej konzultovat s odborníkem, např. lékařem.

Přidáno: 18.01.2014 | Upraveno: 20.09.2018

Zobrazení: 4 975x

Zobrazit diskusi k článku (1)

Vytisknout