Pyramida suplementů 5) Kloubní výživa

Pyramida suplementů 5) Kloubní výživa

Další, často podceňovaná složka suplementace. Zaprvé, klouby se námahou opotřebovávají, a zadruhé, aby svaly mohly růst, musí růst i šlachy. Síla a velikost svalů je vyloženě podmíněná silou šlach. Jaké látky se podílejí na obnově vazivových tkání, jak je kombinovat, případně jaké alternativy lze využít?

Výživa kloubů je nesmírně komplexní záležitost a potřebuje jak správný typ (kolagenních) bílkovin, tak zdravé tuky (omega 3 a 6), minerály (vápník, fosfor) i vitamíny (především C a E) a mnohdy i pomocné látky napomáhající novotvorbě kolagenu (glukosamin, chondroitin, MSM). Při závažných problémech se vyplatí nasadit i kyselinu hyaluronovou. Protizánětlivě působí boswelie a částečně i curcumin. Vliv na odlehčení bolestí kloubů má rovněž koenzym Q10.

Pokud byste si měli vybrat jen jednu látku, tak nejúčinnější je každopádně braní hydrolyzovaného (předtráveného) kolagenu. Stačí i poměrně malé dávky (zhruba 10 g), ale rozložené do více porcí denně. Hydrolyzovaný kolagen může být i (menšinovou) součástí proteinových nápojů; máte to pak ve stylu „dva v jednom“. Nejlepší pro výživu lidských kloubů je vepřový kolagen II. typu, vyráběný metodou enzymové hydrolýzy. Je to surovina geneticky nejpodobnější lidským tkáním a připravená nejšetrněji a zároveň nejstravitelnější. Sušený (lyofilizovaný) kolagen je horší.

Kloubní výživa jejíž rozsah si musí každý určit individuálně, se hodí nejenom jako prevence a stálá součást suplementárního plánu intenzivně trénujících sportovců, ale využít ji může kdokoli k rekonvalescenci bolavých kloubů, zlomenin, natržených, natažených nebo zanícených šlach. Kloubní výživa dovede zabránit i postupující osteoporóze a artróze, čili se hodí pro mnoho seniorů.

Teoreticky lze získávat kolagen (neboli želatinu) z masa, vývarů a různých jiných živočišných produktů (kosti, kůže, sulc). Problém je, že málokdo je schopen sníst a strávit z běžné potravy tolik kolagenu, kolik je potřeba při namáhavé sportovní činnosti.

Prakticky toho lze dosáhnout jen s některými steroidy (nejpoužívanější je Deca-Durabolin alias Nandrolon), které v jistém ohledu fungují jako „kloubní výživa“, respektive dovedou ji nahradit, protože steroidy enormně zlepšují zabudování bílkovin do tkání. Bez steroidů by však klasická a legální kloubní výživa měla být vždy součástí vaší suplementace.

Jen dodatek: populární gumoví medvídci obsahují živočišné želatiny velmi málo (většinou jde o rostlinnou náhražku pravé želatiny), navíc obsahují hodně cukru, který kloubům naopak škodí, protože způsobuje záněty. Nenechte se tedy splést tímto populárním mýtem o prospěšnosti gumových medvídků.

V našich produktech najdete nejlépe využitelný hydrolyzovaný kolagen v nápojích CheaPro 93 %, WheyCo 89 % a MaxRapid Pro 82 %. Je možné konzumovat jej i samotný (za cenu nepříliš příznivé chuti) nebo v tobolkách.


Článek má pouze informativní charakter pro lepší porozumění dané problematice, nelze jej vykládat jako poradenství pro konkrétní situaci nebo osobu. Pro individuální využití je problematiku nutno konzultovat s odborníkem v dané oblasti (např. Vaším lékařem nebo trenérem). Dávkování některých výrobků, pokud se liší od textu etikety, je uvedeno z praxe jiných osob, není individuálním doporučením pro čtenáře článku a pro případné použití je nutno jej konzultovat s odborníkem, např. lékařem.

Přidáno: 18.01.2014 | Upraveno: 15.10.2014

Zobrazení: 4 840x

Zobrazit diskusi k článku (2)

Vytisknout