Pyramida suplementů 4) Látky povzbuzující výkon

Pyramida suplementů 4) Látky povzbuzující výkon

Zvýšení výkonu ovlivňuje mnoho faktorů. Jedním z nich je odpovídající suplementace. Na trhu naleznete mnoho přípravků slibující stimulaci a zvýšení výkonu, jak se tedy v nich správně orientovat a jak vybrat ty nejlepší? V následujícím textu vám představíme několik variant, které skutečně fungují.

V dalším stupni suplementace můžete podpořit tréninkový výkon. Jednoznačně nejsilnějším přípravkem v této oblasti je kreatin (aminokyselinová sloučenina), která podporuje nárůst síly o 5-10 % a dovede při prvním měsíci užívání nabrat 2-3 kila čistých svalů. Při braní kreatinu je nutný zvýšený příjem tekutin (přidat o zhruba 0,5-1 litr vody denně), někomu nemusí dělat dobře na žaludek a u lidí se sklony k depresím může prohlubovat tyto psychické stavy.

Proto se vyplatí brát kreatin s rhodiolou (bylina rozchodnice růžová), která slouží zároveň jako zdravější náhražka kofeinu („nakopávač“ před tréninkem), dovede i dobře okysličit svaly a hlavně má příznivé působení na psychiku (zmírnění depresí). Rhodiola je, na rozdíl od kofeinu, vhodná i pro teenagery, protože nepoškozuje vyvíjející se mozek.


Forem kreatinu je mnoho (citrát, fosfát, malát, krealkalyn, ethyl-ester aj.). Nejosvědčenější, nejlépe prozkoumaný a nejlevnější je kreatin monohydrát. U žádné jiné formy kreatinu nebylo zjištěno, že by byl účinnější, jde vždy jen o reklamní rétoriku. Je pouze pravda, že některé formy kreatinu mohou být pro někoho snadněji stravitelné a vstřebatelné, ovšem celkový efekt v růstu svalů a síly vyšší není, navíc i kreatin monohydrát lze brát tak, aby potíže nepůsobil.

Kreatin je jinak přirozeně obsažen v mase, hlavně hovězím a vepřovém, nicméně, k tomu, abyste získali stejné množství kreatinu, jaké máte z průměrné suplementace 5 g denně, byste museli sníst několik kilo masa, což je prakticky nemožné. Kreatin každopádně není doping a není rakovinotvorný, jak o něm občas kolují fámy a mýty.

Poměrně opomíjeným, a přitom nesmírně účinným a levným suplementem je inosin – látka sacharidové povahy, která dovede skvěle okysličovat a pomůže vám udýchat těžké tréninky (ať už v posilovně nebo vytrvalostní). Inosin nedovede zlepšit využívání kyslíku dlouhodobě, ale jen na zhruba hodinu (je tedy nutné ho správně dávkovat) a neměly by ho brát osoby, které mají problémy s kyselinou močovou. V tom je jeho zásadní omezení. Jinak inosin zlepší kvalitu tréninku jako máloco (dál už je jenom doping EPO).

Novým hitem  v oblasti doplňkové sportovní výživy se stala neesenciální aminokyselina beta-alanin. Jeho přímý vliv na růst výkonnosti (síly i vytrvalosti), oddalování svalové únavy a nepřímý vliv na růst svalů se řadí k naprosté špičce legálně dostupných látek.

Srovnatelný a vhodný do kombinace s beta-alaninem, je betain (látka jinak obsažená v červené řepě). Beta-alanin a betain jsou každopádně účinnější na zlepšení výkonu než komerčně populárnější arginin.

Mnoho přípravků s obsahem argininu (NO2) funguje dobře právě díky beta-alaninu a betainu, stejně jako přípravky s jinak neúčinným ale reklamně propagovaným karnitinem fungují díky obsahu EGCG, synefrinu, kofeinu aj. látek. Mějte tyto reklamní triky/podvody na paměti.

Poměrně málo zmiňovanými produkty ovlivňujícími výkon přitom zcela zásadně jsou ionty (minerály, elektrolyty). Předzásobit se zhruba hodinu předem iontovými kapslemi či iontovými nápojem a případně je konzumovat i během tréninku, může rapidně oddálit únavu a celkově zvýšit chuť cvičit.

Betain, beta-alanin, arginin, další aminokyelin, ionty a další prvky obsahují i naše předtrénikové a potréninkové nápoje AMG Pre-Workout a AMG Post-Workout.


Článek má pouze informativní charakter pro lepší porozumění dané problematice, nelze jej vykládat jako poradenství pro konkrétní situaci nebo osobu. Pro individuální využití je problematiku nutno konzultovat s odborníkem v dané oblasti (např. Vaším lékařem nebo trenérem). Dávkování některých výrobků, pokud se liší od textu etikety, je uvedeno z praxe jiných osob, není individuálním doporučením pro čtenáře článku a pro případné použití je nutno jej konzultovat s odborníkem, např. lékařem.

Přidáno: 18.01.2014 | Upraveno: 20.09.2018

Zobrazení: 3 807x

Zobrazit diskusi k článku (1)

Vytisknout