Tréninkové principy X - Vhodná obuv, oblečení a další

Tréninkové principy X - Vhodná obuv, oblečení a další

Správná volba obuvi a oblečení hraje významnou roli roli nejen z hlediska vizáže a komfortu, ale také jako podstatný faktor ovlivňující samotný silový výkon. Nejde o to hrát si na módní policii, mluvíme pouze o funkčnosti. Jaké oblečení a obuv je tedy nejvhodnější a podle čeho vybírat?

Začneme obuví: pokud někdo chodí cvičit do posilovny v běžeckých botách (s klenutou klenbou) nebo v žabkách/sandálech, máte jistotu, že dotyčný buď o cvičení nic neví, nebo se bude flákat a maximálně tak cvičit hrudník, bicepsy a břicho.

Jediná možná správná obuv na silový trénink má rovnou podrážku a musí být celkově poměrně pevná. Můžete cvičit v originálních specializovaných vzpěračských botách, poměrně dobré jsou boty značky Converse, a jakékoli boty zavedených sportovních značek, které mají plochou podrážku. Bez ní nelze mít stabilitu minimálně u dřepů a tlaků vestoje. Bez pevných bot nelze dělat jakékoli vzpěračské cviky, kdy si stoupáte na špičky.  

Výjimkou jsou mrtvé tahy, které je nutné dělat v ponožkách nebo speciálních tenkých splippers (pohyb je táhnutí dozadu před paty, které tak musí být co nejblíže podlaze).

Novou módou je nošení palcových bot Vibram Five Fingers – z hlediska principů silového tréninku, kdy je nutné přilnout nohou co nejvíce k povrchu (podlaze, podložkám, platformám…) jsou pětiprsťáky velmi dobré. Je ale nutné si na ně pár týdnů až měsíců zvykat při normální chůzi, než v nich začnete dělat těžké silové cviky. Nevhodné jsou pouze na výpady, kdy je vyvíjen příliš velký tlak na palce.  Stejné pravidlo platí u cvičení naboso.

Co se týče oblečení: na kulturistický trénink nic moc speciálního nepotřebujete; čím méně vám brání oblečení v pohybu, tím lépe. Někteří si to sice vysvětlují tak, že chodí téměř nazí, jiní zase tak, že nosí co největší oblečení, které budí dojem „náhradních svalů“, ale kromě námitky z nevkusu nelze vznést žádnou další.
    
Na silové výkony jsou každopádně nejlepší – tuhá a tlustá trička (nejlépe poměrně pevně obepínající tělo), funkční prádlo, či různé specializované vesty, neoprénové šortky, nošení více vrstev (mikina s kapucou) a podkolenky. Cokoli, v čem se jasně cítíte silnější (ne větší), je pro silový trénink vhodné.


Článek má pouze informativní charakter pro lepší porozumění dané problematice, nelze jej vykládat jako poradenství pro konkrétní situaci nebo osobu. Pro individuální využití je problematiku nutno konzultovat s odborníkem v dané oblasti (např. Vaším lékařem nebo trenérem).

Přidáno: 07.01.2014 | Upraveno: 07.02.2014

Zobrazení: 2 669x

Zobrazit diskusi k článku (1)

Vytisknout