Ztratíte po vysazení kreatinu, proteinu či gaineru svaly?

Ztratíte po vysazení kreatinu, proteinu či gaineru svaly?

Neustále slýcháte od různých lidí v posilovnách a na internetu tvrzení, které vykazuje základní neznalosti: „Když přestanete brát kreatin/gainer/protein, ztratíte všechny svaly, které jste s nimi nabrali“. Je to holý nesmysl! Tento mýtus stojí na nepochopení základních informací o výživě.
  • Proteiny = bílkoviny
  • Gainer = protein + sacharidy (+ zdravé typy tuků)
  • Sacharidy = cukry a škroby

Je v zásadě jedno, jestli užíváte nějaké doplňky výživy, nebo jaký máte typ a značku. Bílkoviny a sacharidy máte běžně i ve stravě. Důležité je tedy jen množství zužitkovaných živin během jednoho dne. Pokud nahradíte jídlo adekvátním doplňkem (tekutou výživou), nebo naopak, když vám dojde gainer nebo protein a budete jíst dále stejné množství živin z běžné potravy, tak by k žádnému úbytku svalů nemělo dojít.

Téma je to ale složitější, protože nejde vždy jen o množství živin, ale i druh bílkovin, sacharidů a tuků. Různé druhy jídel mají odlišnou využitelnost obsažených živin. (Ale k tomu viz mýtus „všechny typy bílkovin jsou stejně hodnotné.“) Také se dá počítat s tím, že klasická potrava je občas hůře stravitelná, zatímco sportovní tekutá výživa je stravitelná téměř stoprocentně.


Nicméně celé tvrzení „Když přestanete brát kreatin/gainer/protein, ztratíte všechny svaly, které jste s nimi nabrali“, je v jádru nesmyslné a zbytečné. Budování svalů je dlouhodobý proces a silový trénink obnáší v podstatě kompletně a nadobro změněný životní styl.

Čili podobné otázky a námitky „co se stane, když přestanu brát kreatin/protein/gainer?“ vám vůbec nepřijdou na mysl, protože prostě nepřestanete.

Jestli ale někdo přestane dostatečně jíst a trénovat, tak přijde o to, co nabyl, to dá rozum. Pokud je ale trochu pokročilý, tak ví, jak úbytku zabránit, a pokud tomu zabránit nelze (například kvůli těžké nemoci či zranění), tak pro něj úbytek svalů a síly není nijak tragický, protože ví, jak se vrátit do původní formy (pokud nemoc či zranění nejsou vyloženě fatální).

Tělo má navíc tzv. svalovou paměť, čili se velmi snadno a rychle dovede vrátit na úroveň, na které už jednou bylo. Tedy, onu otázku nebo obavu vznášejí hlavně ti, kteří skoro žádné svaly nemají a nabraných pár kil díky jednomu balení kreatinu/proteinu/gaineru je pro ně tak zásadní, že mají potřebu to řešit.

Tento mýtus je tak i rozpoznávacím znamením lidí, kteří na cestě za budováním skutečně svalnatého a silného těla ještě nic nedokázali.

Zároveň je tento mýtus spojen s mýtem, který zaměňuje legální suplementy a ilegální doping a vychází z velmi mlhavých znalostí o steroidech.

Pokud totiž vysadíte steroidy, tak opravdu dojde k výraznému poklesu svalové hmoty a síly, protože tělo odmítá zpracovávat dost živin, z nichž se svaly obnovují i nově tvoří.  (Steroidy totiž umějí, že se vám z přijaté potravy využije maximum živin na růst svalů.)


Navíc při vysazení steroidů máte sníženou či vůbec žádnou vlastní tělní produkci testosteronu, čili nedokážete udržet momentální úroveň svalového rozvoje. (Pokročilí uživatelé steroidů nicméně vědí, jak oněm silným a nepříjemným propadům zabránit...)

Ale pokud přestanete využívat jeden zdroj živin (suplementy) a nahradíte ho jiným (jídlo), tak k žádnému úbytku svalů nedojde. Jen je potřeba mít na paměti, že klasické tuhé jídlo je hůře stravitelné než tekutá výživa, a proto je vhodné dodržovat určitou disciplínu, viz články Časování proteinů a Jak řešit problém trávicích vrcholů žaludku?

Zdálo by se, že kreatin bude trochu výjimkou, ale i zde v zásadě platí – pomocí něj si vybudujete nějaké svaly a sílu, a pokud dál cvičíte a vyživujete svaly, tak se minimálně udržíte na stejné úrovni i bez kreatinu.

Zmatenost některých lidí, že po vysazení kreatinu ztratili trochu na objemu, je dána tím, že klasický kreatin monohydrát váže v těle vodu, která se po vysazení suplementace vyloučí.  Ale opět – pocit ztráty svalů v tom můžou spatřovat jen ti, kteří trpí přílišným sebepozorováním a prakticky nemají žádnou solidní svalovou hmotu, když je vyvede z míry, že tělo vyloučí pár litrů vody.

Opravdu nenastane žádný katastrofický scénář, že „vám splasknou svaly a bude na vás viset kůže“. Kdo tohle tvrdí, je buď naprostý idiot, nebo si záměrně vymýšlí. (Případně je obojí.)

Pro lidi, co trénují delší dobu a mají dost svalové hmoty, je běžné, že jim hmotnost kolísá třeba i během jednoho týdne v řádu několika kilogramů, podle toho, kolik zrovna přijímají sacharidů, pijí vody, kolik používají soli apod. Tyto výkyvy přitom nepovažují za ztrátu aktivní svalové hmoty, ale spatřují v něm rozumně jen naplňování a vyprazdňování rezerv cukru a vody ve svalech, případně minerálů a aminokyselin v podkoží.

Čili: proteiny, gainery ani kreatin nejsou žádné zázračné látky, které budují svaly, a jejich vysazení se nemusí podepsat na ztrátě hmoty, pokud dále cvičíte a správně jíte.


Článek má pouze informativní charakter pro lepší porozumění dané problematice, nelze jej vykládat jako poradenství pro konkrétní situaci nebo osobu. Pro individuální využití je problematiku nutno konzultovat s odborníkem v dané oblasti (např. Vaším lékařem nebo trenérem).

Přidáno: 31.12.2013 | Upraveno: 20.09.2018

Zobrazení: 9 527x

Zobrazit diskusi k článku (1)

Vytisknout