Cviky na přední část stehen na strojích

Cviky na přední část stehen na strojích

Fixovaná dráha pohybu na kolejnicových, kladkových, pákových a pístových strojích má výhodu v tom, že při dodržení správné techniky odlehčují spodku zad a zároveň umožňují lépe se soustředit na napumpování stehen. Nevýhodou ale je, že často kladou větší nápor na kolena než dřepy či výpady.

Většina leg pressů zapojuje přední i zadní část stehen a hýždě najednou. Poměr aktivace jednotlivých svalů pak je určen typem stroje, šířkou postoje a výškou postavení chodidel na platformě. Čím užší postoj a níže uložená chodidla, tím více zabírají kvadricepsy. Čím širší je postoj a čím výše jsou uložena chodidla, tím více zabírají hamstringy a také hýždě. Většina lidí cvičí „středové verze“ – jsou celkově nejpohodlnější na provedení a dají se u nich zvedat nejtěžší váhy.

V zásadě v posilovnách najdeme pět typů strojů na nohy:

  1. Leg press (zvaný též hip sled)
  2. Stroj na hacken dřepy (mnohem populárnější než hacken dřepy s činkou)
  3. Pákové stroje na dřepy
  4. Multipress (zvaný též Smith machine)
  5. Stroje na izolované pohyby – extenze kolene (předkopávání)

Leg Pressy se od sebe liší jednak vektorem pohybu (nejpopulárnější je šikmý-diagonální, poměrně častý je horizontální a nejméně rozšířený je vertikální) a jednak způsobem konstrukce (nejčastější je kolejnicový, najdeme ale i řetězové a kladkové leg pressy a nejzajímavější a nejfunkčnější jsou pákové leg pressy, které mají obloukovitou křivku pohybu).

Videa by měla být výmluvná obrazově sama o sobě, nepotřebujete tedy nutně umět anglicky. Z mluvených komentářů by ale mělo být jasně poznat, kdy se prezentuje technicky správný způsob provedení a kdy nesprávný. Pokud se vám tato stránka/článek zobrazuje pomalu, zkuste si jednotlivá videa spouštět kliknutím „přehrát na YouTube“ v dolní pravé části jednotlivých videí.

Leg Press (diagonální)

Leg Press (horizontální)

Leg Press (vertikální)

Hacken dřep

Dřep na stroji

Dřep na multipressu

Výjimečná kombinace: Hacken + Sissy dřep na multipressu

Plyo-Jump Squat Machine

Předkopávání (Leg Extension)


Článek má pouze informativní charakter pro lepší porozumění dané problematice, nelze jej vykládat jako poradenství pro konkrétní situaci nebo osobu. Pro individuální využití je problematiku nutno konzultovat s odborníkem v dané oblasti (např. Vaším lékařem nebo trenérem).

Pokud některé z uvedených videí nefunguje, prosím upozorněte některého ze správců tohoto webu přes soukromou poštu ve fóru nebo přes bug report.

Přidáno: 19.02.2014 | Upraveno: 24.02.2014

Zobrazení: 4 118x

Zobrazit diskusi k článku (1)

Vytisknout