Různé zdravotní poznatky z nových výzkumů

Různé zdravotní poznatky z nových výzkumů

Tento článek shrnuje výpisky a resumé různých výzkumů týkajících se vlivu výživy na zdraví. Věděli jste například, že kiwi pomáhá lépe trávit maso než ananas? Znáte rizika nekvalitních produktů z aloe vera? Víte, jak moc nebezpečné je nadměrné pití kávy? Nebo jak moc prospívá denní konzumace jablek?

Kiwi, proteiny, enzym actinidin, trávicí enzymy

Vědci z Riddet Institute at Massey Univerzity zveřejnili v časopisu Advanced in Food and Nutrition Research, že ovoce kiwi pomáhá obsahem specifického enzymu actinidinu obsaženého v tomto ovoci trávit bílkoviny účinněji, než klasické trávicí enzymy.

Kiwi pochází z Číny a v roce 1904 bylo přivezeno na Nový Zéland. Původně se mu říkalo čínský angrešt. Pěstování se na Novém Zélandu velmi rozšířilo po roce 1937 a teprve po roce 1959 byl název ovoce změněn na „kiwi“. Novozélandský export kiwi činí kolem 30 % světového obchodu.

Komentář

Vzhledem k vysokému obsahu vitamínu C a dalších biologicky aktivních látek je kiwi vhodné pro sportovce, kteří konzumují velké dávky proteinů. Je vhodné brát jej po jídle, které obsahuje velkou dávku bílkovin.


Aloe vera jako karcinogen

Národní toxikologický program americké vlády zveřejnil studii prováděnou na potkanech, že extrakt z listů Aloe vera způsobuje nádorové bujení ve střevech.

K tomu se vyjádřila také Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (IARC) a americká FDA, že extrakt z aloe způsobuje karcinom tlustého střeva u člověka.

IASC (organizace sdružující některé zpracovatele aloe) k tomu informovala, že pro odstranění těchto rizik musí být extrakt z aloe speciálně upraven dalším čištěním, aby se odstranily nebezpečné složky, zejména aloin.

Komentář

Tento postup vyčištění aloe samozřejmě zvyšuje cenu produktu. Produkt certifikovaný na nízký obsah aloinu by měl obsahovat méně než 1 mg aloinu v 1 kg extraktu čistého extraktu. Pokud je výrobce doplňku stravy jistý kvalitou svého výrobku, měl by původní čistotu extraktu nebo přepočtený konečný obsah extraktu z aloe a v návaznosti obsah aloinu deklarovat na etiketě výrobku.

Vývoji doplňků stravy se věnuji déle než čtvrt století. U některých firem je požadavek nízké ceny na prvním místě, bez ohledu na kvalitu. U ostatních firem je požadavek nízké ceny na druhém místě.

Česká republika patří do oblasti tzv. zvýšené cenové citlivosti, neboli zákazníci chtějí levné zboží a kvalitu příliš neřeší.
Myslíte, že v ČR kupujete kvalitní produkty z Aloe vera? Je tam deklarovaný obsah aloinu?
Na to si odpovězte sami.


Bílé a barevné ovoce jako prevence mozkové cévní příhody

Journal of American Heart Association: Konzumace ovoce s „bílým masem“ (tedy světlou dužninou, typicky jablka a hrušky) snižuje riziko mozkové cévní příhody o 52 %.

Zjistil to tým holandských vědců během desetileté studie u osob s průměrným věkem 41 roků. Výsledky byly lepší, než u barevného ovoce. Doporučení studie zní, že stačí jedno jablko denně.


Kofein a riziko kardiovaskulárních potíží

Podle nové studie Mayo Clinic, zveřejněné 9. srpna 2013, pití více než 4 šálků kávy denně u osob (mužů i žen) mladších 55 let zvyšuje úmrtnost o 50 %, u mužů všech věkových kategorií se zvyšuje riziko o 21 %.

Studie probíhala od 2/1971 do 12/2002, celkem se zúčastnilo 699632 osob. Mimo jiné osoby prošly lékařským vyšetřením, antropometrií, rozbory krve, měření tlaku, EKG, zátěžovým testem.

Škodolibá poznámka

Znám jednu osobu, která ráda vyhazuje z ledničky „nezdravé“ potraviny, když radí obézním osobám. Přitom tato osoba, ač se prohlašuje za kulturistu, „hulí jak sádrovej ježek“ a kávu pije průběžně v dávkách násobně překračujících studii Mayo Clinic. Asi by byl docela zábavný pohled, jak by vypadala po půldenním odepření kávy a cigaret.

Myslím, že by to snášela podstatně hůře, než obézní osoby, když jim někdo vyhazuje z ledničky majonézu. Mimochodem majonéza je nejzdravější forma tuku, která se dá běžně sehnat v prodejnách klasických potravin.


Střevní mikroflóra, správná funkce trávicího systému, příznivé ovlivnění činnosti mozku

UCLA’s Gail and Gerald Oppenheimer Family Center for Neurobiology of Stress and the Ahmanson–Lovelace Brain Mapping Center at UCLA

Časopis Gastroenterology, červnové vydání
 
Pravidelná konzumace stravy ovlivňující složení střevní mikroflóry ovlivňuje činnost mozku. Již v dřívější době bylo zjištěno, že existují nervová propojení mezi mozkem a trávicí soustavou. Při pravidelném příjmu potravin příznivě ovlivňujících složení střevní mikroflóry a bezproblémové trávení dochází ke zlepšení mozkové činnosti a zlepšování nálady.

Naopak stavy, kdy se střevní mikroflóra a trávení zhoršuje (např. podávání antibiotik nebo nevhodná strava, nadměrný přívod bílkovin), mohou mít dopad i dlouhodobé následky na vývoj mozku, také u dětí. Studii se přikládá význam i k výzkumu léčby chronické bolesti, autismu, Parkinsonovy a Alzheimerovy choroby.

Komentář

Dlouhodobým pravidelným příjmem prebiotických oligosacharidů nic nezkazíte, u malých dětí jsou lepší galaktooligosacharidy, tolik nenadýmají.


Copyright (C) 2013. Všechna práva vyhrazena. Autor: Petr Novák - sportovní a fitness výživa a doplňky stravy, redukční diety, zakázkový vývoj, výpočty receptur, texty etiket, notifikace. Pro převzetí části nebo celého článku je nutno mít schválení autora.

Článek má pouze informativní charakter pro lepší porozumění dané problematice, nelze jej vykládat jako poradenství pro konkrétní situaci nebo osobu. Pro individuální využití je problematiku nutno konzultovat s odborníkem v dané oblasti (např. Vaším lékařem nebo trenérem). Dávkování některých výrobků, pokud se liší od textu etikety, je uvedeno z praxe jiných osob, není individuálním doporučením pro čtenáře článku a pro případné použití je nutno jej konzultovat s odborníkem, např. lékařem.

Přidáno: 08.02.2014 | Upraveno: 20.09.2018

Zobrazení: 2 410x

Zobrazit diskusi k článku (1)

Vytisknout