Zvyšování imunity organismu

Zvyšování imunity organismu

Někteří lidé trpí sníženou imunitou trvale, což jim celkově znesnadňuje život. Většina lidí pocítí oslabení imunity právě v zimních měsících. A sportovci mají často oslabenou imunitu, kvůli velké fyzické zátěži. Jakými způsoby lze tyto potíže řešit? Konvenčně doporučované otužování studenou vodou nestačí.

Začátek a konec zimy je nejčastějším obdobím nachlazení a nemocí horních cest dýchacích. U někoho jsou tyto problémy celoroční a bývají obvykle projevem snížené imunity. Organismus je nastaven tak, že by měl tvořit vlastní imunitu proti mikroorganismům z venkovního prostředí, které se běžně vyskytují ve vzduchu, stravě atd. Pokud to nefunguje, někde je chyba, a stálo by za to zkusit ji odstranit.

Zvýšení odolnosti sliznic glutaminem a kyselinou glutamovou

Porucha sliznic, které tvoří první bariéru proti mikroorganismům, může být způsobena nedostatkem aminokyselin glutaminu a kyseliny glutamové, které tvoří významnou stavební složku sliznic. Organismus za určitých okolností (psychickým stresem, nedostatkem spánku, nachlazením, tělesnou zátěží a podobně) má zvýšenou potřebu glutaminu a kyseliny glutamové a bere je ze sliznic, což však zhoršuje jejich odolnost proti atakům mikroorganismů.

Glutamin a kyselinu glutamovou lze přijímat jako tobolky (jsou dražší) nebo prášek (je levnější, ale zejména kyselina glutamová je kyselé chuti). Na začátku příjmu se bere nejlépe od každého asi 3 – 5 g denně, rozdělit do více menších dávek (3 x denně navršená lžička), asi po dvou týdnech se může začít snižovat na 2 lžičky a po dvou týdnech na 1 lžičku od každého, obvykle na noc.


Imunoglobuliny

Imunoglobuliny jsou látky (bílkoviny) okamžitě zvyšující imunitu. Používá se kolostrum jako přírodní zdroj. Vhodná je intenzivní kúra 10 tobolek denně 10 dnů (pro balení 100 tobolek), nebo 25 – 30 tobolek denně po dobu asi 2 – 3 týdnů (pro balení 500 tobolek). Potom se vynechá na 1 – 3 měsíce, někdy účinek trvá až 1 rok. Vynechání na dobu nejméně 1 měsíce po nejdéle 3 měsících příjmu je nutné, aby se nesnížila tvorba vlastních imunoglobulinů.

1-3 a 1-6 Beta-glukany

Zvyšují aktivitu imunitních látek v krvi a v organismu. Nejdůležitější jsou asijské houby Maitake, Shiitake, Reishi. Obsahují 1-3 a 1-6 beta-glukany a další látky zvyšující imunitu. Společné braní všech tří druhů působí synergicky (efekt se navzájem zesiluje) proto vyrábíme trio těchto asijskýc mediciálních hub Maitake+Shiitake+Reishi. Dávkuje se od 1 tablety denně od každého výrobku až po dávku až několika gramů (10 i více tablet). Lze brát dlouhodobě. Na rozdíl od hlívy ústřičné neobsahují statiny, které poškozují svalovou tkáň. Horní cesty dýchací posiluje i čínská "houba" Cordyceps a brazilský ženšen Suma.

Zvýšení imunity trávicí soustavy

Oligosacharidy GOS a FOS, neboli GalaktoOligoSacharidy a FruktoOligoSacharidy. Obvykle mají příjemnou nasládlou chuť. Ovlivňují imunitu trávicí soustavy, jejímž prostřednictvím se do organismu dostávají kromě baktérií také plísně a kvasinky. Zlepšují složení střevní mikroflóry včetně metabolismu živin. Lepší a dražší je výrobek GOS, dávkuje se 1 – 10 g denně, rozdělit do více dávek.

Levnější je výrobek FOS. Je u něho zpočátku větší tendence k plynatosti, proto je omezen při použití do dětské výživy. Dávkování od 1 zarovnané kávové lžičky denně až po 3 x denně mírně navršenou polévkovou lžíc, tedy od 1 do 15 gramůi.

Pokud se berou výše uvedené výrobky, jejich účinek se navzájem zesiluje, pokud se současně konzumují zakysané mléčné výrobky, kde je obsažena kultura bifidobaktérií (uvedeno na etiketě, např. Kefírové mléko nízkotučné s probiotickou kulturou ABT).


Bakteriální lyzáty

Obsahují fragmenty baktérií, způsobujících nemoci horních cest dýchacích. Rozdělují se na dva typy. Méně účinné, které se prodávají jako doplňky stravy, a více účinné, které jsou na lékařský předpis. Účinnost je dána výchozími baktériemi pro výrobu lyzátu. Aktuální nabídku lze zjistit dotazem v lékárně a nechat si případně předepsat. Účinnost lyzátů po skončení jejich příjmu je asi 2 – 3 měsíce.

POZOR, bakteriální lyzáty se nesmějí kombinovat s Kolostrem. Kolostrum brání jejich vstřebávání. V tom případě se nejdříve 1 – 3 týdny používají bakteriální lyzáty a teprve po skončení jejich příjmu se bere Kolostrum.

Byliny a bylinné čaje na zvýšení imunity

Tradiční bylinou na zvýšení imunity je echinacea. Echinacea v těle vysílá podobný signál jako poškozená buňka a upozorňuje ostatní buňky aby posílili své obranné schopnosti. Je jí třeba užívat 2-6 týdnů a pak vysadit.


Úprava stravy

Problémy s plísňovými, kvasinkovými a bakteriálními infekcemi, procházejícími trávicí soustavou, lze dlouhodobě ovlivnit složením stravy. Měla by se omezit smažená jídla, uzeniny, tučná jídla, omezit nadměrný příjem bílkovin. Do stravy zařadit více libovolné zeleniny a ovoce, výše uvedené zakysané mléčné výrobky v kombinaci s GOS a (nebo) FOS.

Imunitu prokazatelně zvyšují také některé vitamíny, obecně jako nejjednodušší lze doporučit příjem multivitaminových tablet.

Aminokyselina lysin

Lysin zvyšuje imunitu. Jeho nedostatek může být u vegetariánů nebo u sportovců při špatném stravování. Denní dávka jako doplněk 1 – 5 tobolek. (Lysin se součástí všech mixů AMG.)

Proteolytické enzymy

Imunitní efekt proteolytických enzymů není příliš velký, navíc většina informací o zvyšování imunity jsou převzaté reklamní informace Wobenzymu, ale bez bližšího popisu biochemického nebo fyziologického principu působení, zejména na které složky imunitního systému působí, tedy zesiluje jejich aktivitu. U jiných látek je tento princip popsán. Obecný popis, že proteolytické enzymy potlačují bakterie a viry není příliš přesvědčivý.

Pokud chcete obětovat nějakou finanční částku věnovat na zvýšení imunity, tak na začátku seznamu by měly být reishi, shiitake a maitake a proteolytické enzymy až na konci.

Závěr

Látek, u nichž se uvádí zvyšování imunity je mnohem více, toto je však dle názoru autora přehled nejvýznamnějších a nejdostupnějších. Otužování a půsty berte spíše jako prevenci. Při náhlém oslabení imunity, nástupu nemoci a tréninkovém výpadku by vám naopak malý přísun živin a sprchování studenou vodou mohlo spíše uškodit.


Copyright (C) 2013. Všechna práva vyhrazena. Autor: Petr Novák - sportovní a fitness výživa a doplňky stravy, redukční diety, zakázkový vývoj, výpočty receptur, texty etiket, notifikace. Pro převzetí části nebo celého článku je nutno mít schválení autora.

Článek má pouze informativní charakter pro lepší porozumění dané problematice, nelze jej vykládat jako poradenství pro konkrétní situaci nebo osobu. Pro individuální využití je problematiku nutno konzultovat s odborníkem v dané oblasti (např. Vaším lékařem nebo trenérem). Dávkování některých výrobků, pokud se liší od textu etikety, je uvedeno z praxe jiných osob, není individuálním doporučením pro čtenáře článku a pro případné použití je nutno jej konzultovat s odborníkem, např. lékařem.

Přidáno: 08.02.2014 | Upraveno: 05.11.2019

Zobrazení: 6 295x

Zobrazit diskusi k článku (1)

Vytisknout